
آشنايي با فرآيند تولید ظروف پلاستیک به روش IML
تمامي فعالان عرصه توليد بر این باورند که مشتريان فروشگاه ها که همان مصرف کنندگان نهايي باشند به خوبي از نياز خود آگاه هستند و مي دانند چرا به فروشگاه آمده اند
پس تنها کاري که براي توليد کننده باقي مي ماند، البته پس از توليد نيازمندي هاي مصرف کنندگان، جلب توجه آنان به بهترين شکل ممکن است. وقتي يک مشتري با چشمان جستجوگر خود در روي قفسه هاي فروشگاه به دنبال خميردندان مي گردد، پيداست که نياز خود را مشخص کرده و فقط در جستجوي چشمگيرترين يا جذاب ترين بسته بندي است و شايد در اين راه حتي توجه چنداني نيز به نوع عملکرد محصول يا کيفيت آن نداشته باشد. با توضيحات مذکور پرواضح است که چرا صاحبان برند چرا اين مقدار وقت و هزينه را صرف پيدا کردن راه هايي بهتر براي انجام عمليات ليبل زني و کيفيت بالاتر طرح هاي گرافيکي روي ليبل ها مي نمايند.
پس از سال ها تحقيق و ابداع روش هاي گوناگون يک روش خيلي بيشتر از ديگران به چشم آمد و توجه همگان را به خود جلب نمود.
در اين روش ليبل درون قالب قرار مي گرفت و همزمان با توليد ظرف، ليبل چاپ شده نيز بر روي ظرف نشانده مي شد که به آن به اختصار IML(In Mold Labeling) میگویند . ابداع روش IML به اوايل دهه 1980 باز مي گردد که پس از معرفی آن به صنعت بسته بندي، به سرعت محبوبيت بالايي براي خود کسب نمود.
هم اکنون 85 تا 95% از تمامي محصولات غذايي با روش IML بسته بندي مي شوند که با توجه به جواني اين متد، نشان از رشد بسيار بالاي آن دارد. اما در آمريکاي شمالي، IML کار خود را در صنعت مواد شوينده آغاز نمود و براي اولين بار بر روي بطري هاي پلاستيکي تزريقي از آنها استفاده شد. پس از آن و با انجام اطلاع رساني بهتري که در مورد آن انجام شد، در صنايع ديگر از جمله صنايع غذايي نيز مورد استفاده گسترده قرار گرفت. بد نيست اشاره کوتاهي به نوع انجام کار داشته باشيم.
ليبل ها که قبلا در چاپخانه چاپ شده و برش خورده ، درون قالب قرار گرفته و در محل مورد نظر نگه داشته مي شود تا مواد پلاستيک مذاب درون قالب تزريق شده و به ليبل بچسبد. سپس قالب کار خود را انجام داده و محصول نهايي توليد مي شود. تمايز اصلي اين روش با روش هاي ديگر در اين است که در IML ليبل بخشي از بدنه ظرف است در حالي که در روش هاي ديگر، نياز به چسب براي چسبانيدن ليبل بر روي ظرف مي باشد.
اولين شرکتي که در آمريکاي شمالي اقدام به استفاده از IML نمود، یک شرکت کانادايي به نام IPL بود. اين شرکت در سال 1939در شهر
St Damien در ايالت کبک کانادا تاسيس شد. بعدها شهر St Damien به دره پلاستيک شهرت يافت چرا که يکي از بزرگ ترين توليد کنندگان محصولات پلاستيکي يعني IPL در آن واقع بود.
اولين تجربه IPL در استفاده از فناوري IML به اوايل دهه 1990 باز مي گردد.
آنها از اين روش در توليد ظروف دو لايه روغن مارگارين استفاده نمودند که در آن زمان جديدترين ظرف در نوع خود به شمار مي آمد.
در حقيقت مديران شرکت همواره سعي داشته اند تا نوآوري بخشي از هويت این شرکت باشد.
البته آنها نيز مانند تمامي شرکت هاي ديگر در ابتداي کار خود با IML با مشکلاتي مواجه بودند و طرح جديدشان از موفقيتي که انتظارش را داشتند برخوردار نبود ولي هم اکنون ظروف ابداعي آنان، همان چيزي است که در تمامي صنايع غذائی مورد استفاده است و به اصطلاح به
ظروف IML شهرت دارند. هم اکنون آنان خود را به عنوان موفق ترين و بزرگ ترين توليد کننده ظروف IML در قاره آمريکا مطرح نموده اند.
مزایای استفاده از روش IML
اين روش از هر لحاظ برتري هاي محسوس نسبت به روش هاي متداول دارد که از آن جمله مي توان به تنوع بسيار بالاي رنگ و طرحي که
IML ارايه مي دهد ، اشاره نمود.
در کنار کيفيت بسيار بالاي رنگ و طرح چاپ شده بر روي ظرف، هزينه هاي توليد نيز به صورت چشم گيري کاهش پيدا مي کند چرا که ديگر
نيازي به توليد برچسب و استفاده از ماشین برچسب زنی براي چسباندن برچسب بر روي ظرف نيست. تمامي شرکت هايي که در حال استفاده
از IML به صورت موفقيت آميز هستند به 3 فاکتور آن بيش از ديگر مزايايش اشاره دارند.
اين 3 فاکتور عبارتند از:
• مقاومت بسيار بالاتر در برابر آب و سطوح خشن
• زيبايي بسيار چشم گير
• قيمت بسيار رقابتي و به صرفه IML.
يکي از ويژگي هاي IML که به هيچ وجه قابل قياس با ديگر انواع روش هاي برچسب زني نیست، ظاهر منحصربه فردي است که از محصول ارايه مي دهد چرا که خريدار تصور مي کند هيچ ليبلي بر روي ظرف وجود ندارد.
به قيمت بسيار به صرفه IML اشاره کرديم، بد نيست بدانيد وقتي صحبت از انجام ليبل زني در حين توليد ظرف مي کنيم، ديگر نيازي به خريد دستگاه هاي ليبل زن و يا حرارتي براي چسباندن ليبل نيست و با استفاده از يک دستگاه، تمامي کارها انجام مي پذيرند.
يکي ديگر از عوامل کيفيت بالاي طرح چاپ شده در روش IML، چاپ ليبل ها به صورت افست 175 خطي است، اين در حالي است که براي چاپ ليبل هاي عادي، از دستگاه هاي افست 80 خطي استفاده مي شود.
به دليل کيفيت بالاتر رنگ، طرح ليبل نيز به صورت دقيق تري چاپ شده و توهم واقعي بودن را هر چه بيشتر به چشمان بيننده انتقال مي دهد. گفتني است که براي چاپ برچسب هاي عادي، از دستگاه هاي چاپ flexo يا Direct offset استفاده مي شود. در نهايت تنظيم ميزان شفافيت يا مات بودن طرح در IML نيز کاري است بسيار آسان.
IML و حفظ محیط زیست
مي توان ادعا کرد که IML خود کمکي است در جهت حفظ محيط زيست چرا که وقتي ظاهر بسته بندي زيباست و اين زيبايي به راحتي از بين نمي رود، مصرف کننده نهايي قادر است از ظرف براي مقاصد ديگر نيز بهره ببرد و به اين ترتيب استفاده از انرژي صرف شده به صورت بسيار بهينه تري انجام مي پذيرد و زباله کمتري نيز توليد مي شود.IML و بازاریابی خودکار محصول
ليبل هاي IML در برابر گرما از مقاومت بالايي برخوردارند و حتي ظروف داراي اين نوع ليبل را مي توان در مايکروويو نيز استفاده کرد. با توجه به دوام بسيار بالاي لیبل و طرح بر روي ظرف و قابليت استفاده دوباره و چندین باره از ظرف بسته بندي پس از استفاده از محصول اولیه که در آن بسته بندی شده ، عمليات تبلیغ و بازاريابي نيز به صورتي خودکار و براي مدت زمان طولاني انجام مي پذيرد. اين يعني تبليغات کاملا رايگان که خود ره آوردي است از فناوري IML است . هم اکنون بازار مصرف IML در آمريکاي شمالي و اروپا به شدت رو به افزايش است و صاحبان برندهاي مختلف در حوزه هاي مختلف توليد در حال يافتن راه هايي جديد براي استفاده از آن براي عرضه هر چه بهتر محصولات خود مي باشند. حتي شرکت هاي توليدي رنگ و رزين، محصولات شيميايي مورد استفاده در استخرها، انواع نوشيدني هاي ميوه اي و در نهايت انواع محصولات لبني نيز روي به استفاده از اين روش جذاب و مقرون به صرفه آورده اند. همان طور که از نمونه هاي مذکور بر مي آيد هيچ محدوديتي براي استفاده از IML در صنايع بسته بندي وجود ندارد و تقريبا هر محصولي را مي توان با استفاده از IML بسته بندي و روانه بازار نمود. برخي کارشناسان IML را همه چيز مي دانند، چرا که فقط با تغيير نوع بسته بندي به IML، يک شرکت مي تواند به چند هدف مهم است پيدا کند که از آن جمله به تمايز در ظاهر، انجام بازاريابي به صورت خودکار و بدون صرف حداقل هزينه اضافي و در نهايت زيبايي منحصر به فرد به همراه رنگ هاي بسيار طبيعي و متنوع اشاره نمود.